Anti-stopersbrigades en ongelukken - Reisverslag uit New Delhi, India van Henk en Gerda de Vries - WaarBenJij.nu Anti-stopersbrigades en ongelukken - Reisverslag uit New Delhi, India van Henk en Gerda de Vries - WaarBenJij.nu

Anti-stopersbrigades en ongelukken

Door: wnfhenkgerda

Blijf op de hoogte en volg Henk en Gerda

29 November 2011 | India, New Delhi

Wild Grass is een sfeervolle lodge. We krijgen weer een eigen gids en beginnen met een olifantensafari. De olifant loopt zo rustig door het hoge gras. Antilopen, herten, neushoorns kijken, maar lopen niet weg.

‘s Middags staan we op een uitzichttoren en zien een tijger door het gras lopen. Later steekt ze het pad over.
Op 6 november zijn er 2 incidenten in 2 verschillende dorpen geweest. Waarschijnlijk zijn het oude of gebrekkige tijgers die niet meer genoeg kunnen jagen. Zo’n incident heeft veel impact in de dorpen. Het onderzoek is nog gaande.

Bij de ingang van het Kaziranga Park staat: "Dit is een plasticvrije zone". Stel je voor dat een dergelijk bord bij de ingang van de Nederlandse natuurgebieden stond...

De gids vertelt ons over de anti-stropersbrigades;
het is zwaar en gevaarlijk werk. In het park zijn ongeveer 130 anti-stroperskampementen. De rangers van de brigades wonen met 5 á 6 mannen samen en ze hebben 30 dagen vrij per jaar om naar hun familie te gaan. Ze zijn altijd met 2 personen op pad en hebben een walkietalkie bij zich. Ze lopen, ook ’s nachts, van de controlepost door het hoge olifantengras naar de volgende post. Als er onraad is, waarschuwen ze en wordt er verder actie ondernomen.

Veel rangers doen dit gevaarlijke werk om geld te verdienen, want er is geen ander werk. Onze gids vertelt dat zijn oom op 29 januari overleden; hij was Ranger en is aangevallen door een buffel. Zijn vrouw en een dochter van 13 blijven achter.

Henk en Gerda

Wij zijn vrijwilligers bij het Wereld Natuur Fonds. Op onze reizen proberen we altijd WNF-veldprojecten te bezoeken. Heel inspirerend om met eigen ogen te zien waar we het allemaal voor doen!

Actief sinds 13 Maart 2012