Tijgers en dorpelingen in nieuw tijgerreservaat - Reisverslag uit New Delhi, India van Henk en Gerda de Vries - WaarBenJij.nu Tijgers en dorpelingen in nieuw tijgerreservaat - Reisverslag uit New Delhi, India van Henk en Gerda de Vries - WaarBenJij.nu

Tijgers en dorpelingen in nieuw tijgerreservaat

Door: wnfhenkgerda

Blijf op de hoogte en volg Henk en Gerda

25 November 2011 | India, New Delhi

We zijn drie dagen in het Tadoba Tiger Reserve. Het park is in ontwikkeling en als eerste stap is er overleg met het dorp geweest. Voor de dorpelingen betekent geen tijgers een teveel antilopen. Teveel antilopen betekent dat de oogst wordt opgegeten. Er wordt daarom aan onderzoek en aan opleiding gedaan.
Het park is vlakbij het dorp en de dieren ook. Het advies wat we meekrijgen is: als je naar buiten gaat, neem een zaklamp mee, ga niet alleen en laat de deur van je kamer dicht.

Op zoek naar tijgers ontdekken we allerlei andere dieren en vogels, zoals een moeraskrokodil, wilde kat, haas. We zien op drie meter afstand aan de kant van het pad een lippenbeer naar insecten graven, terwijl we een paar meter verder een luipaard horen en een Spotted Deer zien wegrennen.

De tijger is een ander verhaal. We hebben hem drie keer bijna gezien. ‘Hij lag hier 10 min geleden hier te slapen’, horen we van een andere auto.
Zelf horen we puppies spelen, maar ze zijn aan de ander kant van een aardwal. We kunnen ze niet zien.

Er komt een groep vrouwen gillend uit het bos rennen. Ze werken aan het onderhoud van het park. Als er gewerkt wordt, is een bepaald pad afgesloten. Er ligt nu een tijger te slapen. Wij mogen er niet in. Iedereen houdt zich ook aan deze afspraken want anders verliest het park zijn licentie

Henk en Gerda

Wij zijn vrijwilligers bij het Wereld Natuur Fonds. Op onze reizen proberen we altijd WNF-veldprojecten te bezoeken. Heel inspirerend om met eigen ogen te zien waar we het allemaal voor doen!

Actief sinds 13 Maart 2012